Re: Ondřej řečený "Chmaták" - feudální lehkooděnec
Napsal: sob kvě 01, 2010 8:14 pm
Tak to kdyžtak přesuňte někam jinam, tohle by zrovna bylo škoda mazat.Maršálek píše:...jako zakrvácenou?
ach jo, už zase plkáme
Diskusní fórum hradeckého dvora
http://forum.hradeckydvur.net/
Tak to kdyžtak přesuňte někam jinam, tohle by zrovna bylo škoda mazat.Maršálek píše:...jako zakrvácenou?
ach jo, už zase plkáme
Maršálku s tím tedy s tebou nemůžu souhlasit.Maršálek píše:k představě o tom, jak syté barvy uměli a jaké odstíny zvládali nám lecos dokazuje např. desková malba
Jistě tedy vycházíš z nějaké konkrétní studie, která rozebírá všechny tehdejší používané technologické postupy a jasně definuje dobové možnosti profesionálních barvířů (a bavíme se o umění barvířů z celého tehdy známého světa, odkud se sem již obarvené látky vozily). Protože v opačném případě jenom odhaduješ jejich možnosti na základě vlastních dosavadních vědomostíbratr Bohuslav píše: Maršálku s tím tedy s tebou nemůžu souhlasit.
V zásadě už jen kvůli rozdílným technologiím.
Barviva na textil nemusely být dostupně jako některé pigmenty a obráceně. A také postup s těmi pigmenty je o dost snazší,vemsi třeba to indigo (rozdíl v tom udělat barevnou vrstvu a nebo udělat dobře tu kypu) .Sytě nabarvit sukno znamenalo barvení vícero krát opakovat. Z 16. století z Nizozemí, byly vzorníky na tři druhy odstíny modré(1x, 2x a 3x barvené), dle toho je pak mohli podávat.
No právě teď nemáme mlíko pro děti, a to budeš koukat, Maršálku, proč!Maršálek píše:ačkoli jinak raději koupí krávu, než by své ženě koupil pěknou látku
Právě že o teté profesionální produkci máme největší představu, co a jak barvili,horší je to s tím "domácím" či neprofesionálním barvířstvím. Jestli vůbec neco takové dřív bylo, nejspíše se možná takto mohla barvit příze nebo nějaké ty menší oděvní doplňky (nohavice, čepice...)Maršálek píše:A abychom to nevyjímali z kontextu, nezpochybňuji, že známe drtivou většinu materiálů pro výrobu jednotlivých barev, ale poukazuji na to, že pokud nevíme téměř nic o barvířském umění ve smyslu dobových technologických postupů profesionálů, pak můžeme opravdu jenom velmi těžko spekulovat o tom, jakých výsledků v rámci svých znalostí a možností mohly dosáhnout. To jsou ty nepodložené spekulace, že třeba neuměly syté a zářivé barvy, protože to umí až naše technologie – jeden z oblíbených mýtů)