Spakona píše:A, prosím, Mutino, můžeš mě zdvořile informovat, o kterém rytíři že to mluvíš?
Mluvíš o tom, který zdraví zvořile a uctivě, který jako jeden, letos ze dvou pánů!!!, věnoval paním a dívkám na tribunách každé po kytici květů, který má každý rok nové a nové klenoty, kterými nás ohromuje, který pokorně přijímá dary a osobně pak po skončení turnaje chodí děkovat svým družiníkům, které navíc vyplácí, mluvíme o rytíři, který nejudatnějším bojovníkům posílá poháry vína?
Myslím si, že, díky Tvému popisu, Tě nemusím nijak zvlášť informovat, o kom to vlastně mluvím. A ano, řeč je o pánu ze Strakonic, k jehož zdravení, resp. nezdravení jsi ještě loni na Velharticích chovala stejný despekt jako já. Nicméně pokud se situace změnila a Ty v tom máš prsty, zasloužíš si můj nejhlubší obdiv a uznání.
Neberu pánu ze Strakonic, že na dámy působí květinami, budiž mu za to (a to bez ironie) chvála, konec konců k tomu má výtka ani nesměřovala.
Když už jsi vypíchla ty klenoty. Každoročně mne uchvacují křídla z pavích per na jeho přilbici a ani drak neměl chybu. Jen mi, prosím, kdokoliv vysvětlete, co má kačenka na koupání společného s historií, natož pak s rodem pánů ze Strakonic?
A platit svým lidem? To má být co? Něco chvályhodného? Ať už z hlediska historického nebo moderního mi to přijde jako naprostá hovadina. Mám, jako pán, platit svým poddaným za to, že plní svou povinnost? Za to, že je vyzdvihnu nad ostatní plebs a dovolím jim mne následovat k mým kratochvílím na královnině dvoře? Nebo mám jako člověk 21. století platit svým kamarádům za to, že dělají svůj koníček? Obojí mi přijde směšné.
Spakona píše:
A konečně - mluvíme o člověku, který tam týden maká jako šroub a vlastnoručně s Maršálkem chodí po louce a sbírá střepy, hovna a vložky po předešlém, dozajista báječném, festivalu, pomáhá od pondělka hlídat osobně tábor, a bez otázek a diskusí, pokud je to v jeho silách pomáhá s čím je potřeba?
To nemyslíš vážně, tohle má opravdu vliv na to, kdo se stane prvním rytířem? Něco, ať už je to jakkoliv chvályhodné, co dělám ve svém občanském životě, má vliv na to, jak se posuzujeme v rámci našich rolí? Chceš snad naznačit, že ti kteří si vybrali roli šlechtice, jsou něco víc, než ti kteří si to nevybrali, že se pro ně míň sluší sbírat hovna a mohli si víc zašpinit ruce? To snad opravdu nemyslíš vážně.
Vždy jsem měl pocit, a jsem o tom stále přesvědčen, že rytířství, nebo alespoň jeho zidealizovaná podoba, je o něčem jiném než o penězích, touze zapůsobit za každou cenu, … spíše by to mělo být o cti, úctě a pokoře. A to vše, drazí přátelé, se nám čím dál více vytrácí nejen ze života, ale i z toho našeho koníčku.
Spakona píše:
Ale ano - já chápu, že to popisuju věci, které vy, jako chlapi, kteří navíc přijedou až když je vše hotové, nemůžete vidět.
Původně jsem na to reagovat ani nechtěl, radši, aby mne, jak píše Danýsek, neovládly emoce, ale … to se prostě nedá.
Děvče, pomáhal jsem vyrábět, vozit, stavět a bourat tribuny ještě v dobách, kdy jsi ani nevěděla, že nějaký turnaj existuje. A ano, už se do toho nehrnu. A chceš vědět proč? Tak já ti to teda řeknu. Nemám zapotřebí moknout, mrznout nebo se péct na slunci, když na druhé straně není vůle říct ani „Hele, vole, dík…“ Pořád se tady píší děkovné ódy na to, kdo stavěl, kdo boural. Je zvláštní, že když přijde na pomoc Dobruška, tak se žádná óda nekoná. Nakrklo mě to před osmi léty, nakrklo mě to i předloni. A stejně jsem šel letos pomáhat. Že to nevíš? Já zapomněl, tys tam ještě nebyla…