Závoje
Napsal: pát zář 18, 2009 2:09 pm
Můžu se zeptat co víme o vrstvených závojích a jestli víte o nějakém vyobrazení, takto barevně vrstvených závojů?
Diskusní fórum hradeckého dvora
http://forum.hradeckydvur.net/
A tyto informace jsi vyhrabala z kterých pramenů, konkrétně mě zajímá ten z poloviny 13. století?Káťa z Landštejna píše:S těmi barevnými závoji by byla na místě opratrnost a bylo by lépe doře prověřit, jak to s nimi bylo v Evropě, zejména pak v konzervativní Evropě střední. Že je nosily Turkyně a Byzantinky neznamená, že by byly běžné v celé Evropě. A proč?
Kolem r. 1250 totiž prosadil jeden řezenský františkán a vlivný kazatel, že zluté závoje, plachetky a jiné pokrývky hlavy, jakož i oděvní součásti budou nosit prodejné ženy.
Podobným předpisem se chlubí také Kolín nad Rýnem, kde byla kolem r. 1390 zavedena pro lehké ženy povinnost nosit pro změnu červený závoj, zavití a jiné pokrývky hlavy.
V 16. století to pak bývala kombinace fialové a žluté, která byla předepisována povětrnicím k nošení. Opět se to týkalo jakýchkoli pokrývek hlavy a taktéž barvy oděvu a jeho doplňků.
Žlutá bývala předepisována i židům, u žen opět především co se pokrývek hlavy týče.
Kordulka píše:Děkuji Bohuslavovi za upozornění na chybějící prameny
žluté závoje - Berthold von Regensburg (cca 1220 - 1270) - např. "Ulms verfassungs, bürgerliches und commercielles Leben im Mittelalter", Karl Jaeger, Heilbronn, 1831
červené závoje - výnos městské rady z r. 1389, Kolín nad Rýnem (např. "Zur Etymologie lexikalisierter Farbwortverbindungen", Christiane Wanzeck, Amsterdam, 2003). Mimochodem hodně zajímavá kniha o významech barev ve vývoji společnosti.
Co k tomu dodat, čteš po sobě? Všímáš si jak sama sebe popíráš, když nejprve varuješ, aby urozené dámy v Čechách nenosily módní barevné závoje s ohledem na závaznou symboliku barev (která ovšem není všeobecně závazná) a zákazy v konkrétním říšském městě a pak to opět popíráš s odůvodněním, že tvůj předchozí příspěvek je blábol? Ano, je to blábol, a já tě opět (asi po sté) odkazuji na výše vypsané práce, kde jsou citace Zatímco tobě tyhle studie (které jsi zjevně nikdy nečetla) nestačí, shledala je odborná veřejnost jako relevantní. Abych předešel tvému dotazu dodám, že k této odborné veřejnosti patří i přednášející na UHK, Masarykovi univerzity Brno, Palackého univerzity v Olomouci a Univerzity T.Bati ve Zlíně...Kordulka píše:Pro Maršálka:
Prameny uvedeny po Bohuslavově upozornění na jejich absenci.
Tím, co bylo předepisováno židům a prostitutkám jsem si naprosto jistá a zcela nezpochybnitelně to vím. Totéž platí o barevných závojích byzantských žen (ty nosily již od starověkého Řecka) i tureckých. A jedná ze o zcela relevantní informace.
Zato zcela od Tebe postrádám jakékoli relevantní informace o údajném výskytu barevných vrstvených závojů ve 14. století v Čechách. Takže kdybys byl tak nesmírně laskav...
Oděvní pořádky a zákazy jsou v 1. třetině 14. století v Čechách naprostý nesmysl. Stejně jako nářky mravokárců a nechápu, jak se můžeš vůbec něčím takovým ohánět. Nic takového zde v té době neexistovalo a i v Západní Evropě se oděvní pořádky teprve začínají objevovat v podobě městských předpisů. Samozřejmě to bylo zvykové právo a nikdy nebyly nijak uceleně kodifikovány (až na výjimky např. u nás koncem 16. století, kdy bylo měšťanům a venkovanům zakazováno královským výnosem nosit některé kožešiny, nebo pštrosí peří apod.)
Trapné je to, že se rozkřikuješ na jiné,aniž bys uvedl jakýkoli věcný protiargument - např. odkaz na odbornou bibliografii. Z čeho čerpáš své tvrzení o barevných vrstvených závojích v Čechách ve 14. století?
bratr Bohuslav píše:Maršálku ten obrázek cos posla dokládá poze nějaký zdobený lem závoje , ne barvený závoj.
A ten druhý odkaz jsou síťky a ne závoje, což jak úplně jiný textilní materiál(pletenina X tkanina)
Nezapomeň Maršálku taky ty k pramenům a to jak výtvarným tak i písemným přistupovat kriticky.
Na Manesse doporučuji spíš tyto stránky heildelberské knihovny http://diglit.ub.uni-heidelberg.de/digl ... 296fc20995
Jasné ale to je jen spekulace, kterou asi těžko dokážeš, osobně bych spíš byl proti ,ale v tomu mi příjde vážně zbytečné se vůbec přít.Maršálek píše: A v těch síťkách jsou vlasy s největší pravděpodobností upravené pod barevným závojem, viz. Sborník Radim 2009,:
Hezké jak zacházíš s prameny jak se ti zachce, to že "závoje" na rytířských turnajích na přilbách turnajíků se tu nikdo nepře, neb je to i výtvarně zobrazované.My tu řešíme ženské barevné pokrývky hlavy.Maršálek píše:: No a protože se tu bavíme o existenci barevných závojů, postnul jsem i to. Notoricky známý žlutý závoj, který měl na paříšském turnaji Jan z Michalovic jistě netřeba zmiňovat. A že se dvorně nebil za židovku je jisté, ostatní více von Freiberg (VON FREIBERG, H. Rytířská jízda Jana z Michalovi. 1. vyd., Praha: Elka Press, 2005, 56 s.)
Ty to máš k dispozici, nebo to taky přebíráš od Zíbrta jako já?Kordulka píše:žluté závoje - Berthold von Regensburg (cca 1220 - 1270) - např. "Ulms verfassungs, bürgerliches und commercielles Leben im Mittelalter", Karl Jaeger, Heilbronn, 1831