Rytířský ideál
- Hecht z Rosic
- Příspěvky: 203
- Registrován: úte zář 30, 2008 10:52 am
- Bydliště: Brno [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Re: Rytířský ideál
Já se obávám, že toto je jedno z témat, kde se při vší snaze přes tu bariéru mezi tehdejším a moderním myšlením přenést nedokážeme. Můžeme si představovat čestný boj dvou pánů na turnaji pro potěchu dam, ale ať chceme nebo ne, skutečným posláním rytíře byla válka, turnaje byly (alespoň původně) jen přípravou na ni.
A o válce můžeme teoretizovat a vynášet morální soudy, ale to nic nezmění na tom, že jsme odchovanci téměř sedmdesáti let - to jest tří generací - míru. To je historický unikát, nevím o tom, že by kdykoliv dříve v českých (a asi ani jiných) dějinách bylo takto dlouhé období bez válek.
Aby to nevyznělo příliš optimisticky - nemyslím si, že bychom za tuto skutečnost vděčili tomu, že by teď bylo lidstvo natolik morálně na výši, aby se dobrovolně rozhodlo s válkami skoncovat a zavést sluníčkové a kytičkové období míru. Důvod je mnohem pragmatičtější a prozaičtější - v dnešním světě se víc vyplácí kšeftovat než válčit. Což se může kdykoliv změnit.
A připomínám, že cesta k tomuto, byť vratce, ustálenému stavu vedla právě přes hrůzy válek, a za posledních sto let si musel svět projít takovým peklem, jaké nezažil nikdy předtím. Koncept lidských práv, tak jak jej známe dnes, není něčím samozřejmým a lidstvu zhůry daným, ustálil se právě až po II. světové válce.
Řada psychologických experimentů ukazuje poměrně děsivou skutečnost, že v každém, i nejslušnějším člověku, dřímá bestie, schopná skutečně čehokoliv. Jen je skrytá pod tenkým nánosem civilizace a v dnešním světě nemá tolik příležitostí se projevit. Zato v minulosti těch příležitostí měla dost a dost. A nejde nutně o minulost vzdálenou. Dozorci v koncentrácích nebo aktéři masakrů civilistů v Jugoslávii nemuseli nutně být nějakými amorálními zrůdami, docela dobře mohlo jít o úplně obyčejné lidi, jaké dnes a denně potkáváme na ulici, jen se dostali do situace, která dala vyniknout jejich horšímu Já.
Co chci tímto dlouhým příspěvkem asi neobratně sdělit: Je nesmírně snadné vynášet morální soudy, říkat, co je a není správné, co by se mělo nebo nemělo. Co ještě správný rytíř může a co už nesmí. Ale dokud nebudeme v jejich kůži (a to asi nebudeme nikdy), budou ty řeči vždycky prázdné a plané.
A o válce můžeme teoretizovat a vynášet morální soudy, ale to nic nezmění na tom, že jsme odchovanci téměř sedmdesáti let - to jest tří generací - míru. To je historický unikát, nevím o tom, že by kdykoliv dříve v českých (a asi ani jiných) dějinách bylo takto dlouhé období bez válek.
Aby to nevyznělo příliš optimisticky - nemyslím si, že bychom za tuto skutečnost vděčili tomu, že by teď bylo lidstvo natolik morálně na výši, aby se dobrovolně rozhodlo s válkami skoncovat a zavést sluníčkové a kytičkové období míru. Důvod je mnohem pragmatičtější a prozaičtější - v dnešním světě se víc vyplácí kšeftovat než válčit. Což se může kdykoliv změnit.
A připomínám, že cesta k tomuto, byť vratce, ustálenému stavu vedla právě přes hrůzy válek, a za posledních sto let si musel svět projít takovým peklem, jaké nezažil nikdy předtím. Koncept lidských práv, tak jak jej známe dnes, není něčím samozřejmým a lidstvu zhůry daným, ustálil se právě až po II. světové válce.
Řada psychologických experimentů ukazuje poměrně děsivou skutečnost, že v každém, i nejslušnějším člověku, dřímá bestie, schopná skutečně čehokoliv. Jen je skrytá pod tenkým nánosem civilizace a v dnešním světě nemá tolik příležitostí se projevit. Zato v minulosti těch příležitostí měla dost a dost. A nejde nutně o minulost vzdálenou. Dozorci v koncentrácích nebo aktéři masakrů civilistů v Jugoslávii nemuseli nutně být nějakými amorálními zrůdami, docela dobře mohlo jít o úplně obyčejné lidi, jaké dnes a denně potkáváme na ulici, jen se dostali do situace, která dala vyniknout jejich horšímu Já.
Co chci tímto dlouhým příspěvkem asi neobratně sdělit: Je nesmírně snadné vynášet morální soudy, říkat, co je a není správné, co by se mělo nebo nemělo. Co ještě správný rytíř může a co už nesmí. Ale dokud nebudeme v jejich kůži (a to asi nebudeme nikdy), budou ty řeči vždycky prázdné a plané.
...liep âne leit mac niht gesîn.
swaz du gebiutest, daz leiste ich, friundîn mîn.
...wenne wilt du wider her zuo mir?
ôwê, du füerest mîn fröude sament dir!
swaz du gebiutest, daz leiste ich, friundîn mîn.
...wenne wilt du wider her zuo mir?
ôwê, du füerest mîn fröude sament dir!
- Eifel, Albert
- Příspěvky: 65
- Registrován: úte bře 20, 2012 8:50 am
- Bydliště: Frýdek -Místek
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rytířský ideál
Pane Hechte....uau.... skvostně napsáno, plně souhlasím, upřímně je toto spíše téma k ohni a k medovině než na fórům, ale napsal jsi to supr....
Re: Rytířský ideál
Neházejte flintu do žita - rytířský ideál je ideálem i proto, že jeho podoba se v každé době přizpůsobovala aktuálním potřebám i pohledu na kulturnost, protože rytíř představuje elitu lepší společnosti. S rytířstvím je přímo spojená kurtoazie, ze které je později kavalírství a dnes gentlemanství A stále je to služba v tom důstojném slova smyslu.
ACTA, NON VERBA
- Hecht z Rosic
- Příspěvky: 203
- Registrován: úte zář 30, 2008 10:52 am
- Bydliště: Brno [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Re: Rytířský ideál
Děkuji, ale já bych se zase tak nechválil, určitě to šlo napsat lépe. Každopádně nad pohárem to někdy probrat můžeme.Eifel, Albert píše:Pane Hechte....uau.... skvostně napsáno, plně souhlasím, upřímně je toto spíše téma k ohni a k medovině než na fórům, ale napsal jsi to supr....
Nic nikam neházím. Ale přijde mi zajímavé právě to, že spojení určité vrstvy elitních válečníků se silným morálním kodexem a nějakou formou zjemnění a kultivovanosti se vyskytuje v řadě různých kultur napříč prostorem i časem.Maršálek píše:Neházejte flintu do žita - rytířský ideál je ideálem i proto, že jeho podoba se v každé době přizpůsobovala aktuálním potřebám i pohledu na kulturnost, protože rytíř představuje elitu lepší společnosti. S rytířstvím je přímo spojená kurtoazie, ze které je později kavalírství a dnes gentlemanství A stále je to služba v tom důstojném slova smyslu.
...liep âne leit mac niht gesîn.
swaz du gebiutest, daz leiste ich, friundîn mîn.
...wenne wilt du wider her zuo mir?
ôwê, du füerest mîn fröude sament dir!
swaz du gebiutest, daz leiste ich, friundîn mîn.
...wenne wilt du wider her zuo mir?
ôwê, du füerest mîn fröude sament dir!
- Ronšperk
- Příspěvky: 388
- Registrován: pon zář 22, 2008 6:33 am
- Bydliště: Dvorec [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Re: Rytířský ideál
Ony lidská práva jsou právně definována velmi nedávno, ovšem křesťanství a Evropa je křesťanská, je má v sobě od počátku. Jejich právní zakotvení si vynutila doba kde je nutné vše definovat a založit. Ale vlastně to není nic jiného nežli kopírování zvykového a morálního práva a ideálů. To že se porušovali, porušují a porušovati budou, nemá cenu tahat. To je asi stejné jako bavit se o rychlosti na dálnici. Max je 130 to víme všichni že..... Ovšem vždy se najde p...mec co mi hodí mišku v dešti.
Ale etika hraje zejména v křesťanských zemích svou hru i v současných konfliktech. Viz Válčiště v Evropě a v Pacifiku. Kdo zná ví jak Japonští císařští vojáci používali metod, které jsou daleko za hranicemi únosnosti Evropanů. To samé kdo zná Nanking, Rwandu......atd...atd. Mohl bych jmenovat do nekonečna. Postoj tzv. "západního světa" k lidskému životu, k ženám a dětem, je zcela odlyšný a mnohem morálnější i uprostřed válečných konfliktů nežli je tomu ostatních zemích. I to je funkční pozůstatek těch ideálů. Dá se sice ještě přidat a nemuseli bychom to tak flákat. Ale na druhou stranu, je spostu zemí, které jsou mi postojem lidí k jiným etnikám, vrstvám, pohlavím, či dětem vyloženě odporné. A je to rovněž v těch lidech a bude trvat generace a generace, než takové národy "dospějí".
Já myslím že tehdy i dnes, se dá jít cestou rytířství. I ve válečném konfliktu (a Pane chraň nás od něj). Ale nelze si představit, že ta cesta je vždy vítězná a už vůbec ne snadná.
Ale etika hraje zejména v křesťanských zemích svou hru i v současných konfliktech. Viz Válčiště v Evropě a v Pacifiku. Kdo zná ví jak Japonští císařští vojáci používali metod, které jsou daleko za hranicemi únosnosti Evropanů. To samé kdo zná Nanking, Rwandu......atd...atd. Mohl bych jmenovat do nekonečna. Postoj tzv. "západního světa" k lidskému životu, k ženám a dětem, je zcela odlyšný a mnohem morálnější i uprostřed válečných konfliktů nežli je tomu ostatních zemích. I to je funkční pozůstatek těch ideálů. Dá se sice ještě přidat a nemuseli bychom to tak flákat. Ale na druhou stranu, je spostu zemí, které jsou mi postojem lidí k jiným etnikám, vrstvám, pohlavím, či dětem vyloženě odporné. A je to rovněž v těch lidech a bude trvat generace a generace, než takové národy "dospějí".
Já myslím že tehdy i dnes, se dá jít cestou rytířství. I ve válečném konfliktu (a Pane chraň nás od něj). Ale nelze si představit, že ta cesta je vždy vítězná a už vůbec ne snadná.
Honor Supra Witam!
- Eifel, Albert
- Příspěvky: 65
- Registrován: úte bře 20, 2012 8:50 am
- Bydliště: Frýdek -Místek
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rytířský ideál
No tak to Ronšperku s tebou nesohlasím, to jak jsi to položil, mně připadá , že je to spíše naopak, a nebo, že je to všude stejné. Kdo dobyl skoro celý svět ? Evropani... Kdo postavil koncentrační tábory ? kdo, kdo a kdo ... Křesťanství jako takové je stejně násilné jako Islam či Judaismus, stačí si přečíst Bibli a slučovat křesťanství s rytířstvím je poněkud ošemetná věc... Dělat s křesťanských Evropanů nějaké beránky, mi přijde poněkud zvrácené... ..nic ve zlém...
- Ronšperk
- Příspěvky: 388
- Registrován: pon zář 22, 2008 6:33 am
- Bydliště: Dvorec [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Re: Rytířský ideál
Netvrdil jsem že lidé v Evropě nepáchali zlo. Ale že mimo tento vliv byly používány metody které děsí ještě více.Eifel, Albert píše:No tak to Ronšperku s tebou nesohlasím, to jak jsi to položil, mně připadá , že je to spíše naopak, a nebo, že je to všude stejné. Kdo dobyl skoro celý svět ? Evropani... Kdo postavil koncentrační tábory ? kdo, kdo a kdo ... Křesťanství jako takové je stejně násilné jako Islam či Judaismus, stačí si přečíst Bibli a slučovat křesťanství s rytířstvím je poněkud ošemetná věc... Dělat s křesťanských Evropanů nějaké beránky, mi přijde poněkud zvrácené... ..nic ve zlém...
Křesťanství jako takové je stejně nenásilné, jako Islám, či Judaismus. Násilní jsou lidé. Tohle je výrok stejný, jako "zbraně zabíjí".
Četl jsi ji?
Slučovat křesťanství s rytířstvím je poněkud ošemetná věc? Proč? Ve jménu sv. Michala, ve jménu sv. Jiří, ve jménu Boha všemohoucího.....Rytířské sliby chránit vdovy, sirotky, potřebné a víru....nic?
Nedělám z Evropanů beránky, ale nikdy nedosáhli evropští vojáci takových delikates, kterými se mohou chlubit v Asii, v Africe... To je na dlouhý rozbor mnoha konfliktů, na který tu nemáme místo. Ale rád s tebou podebatuji osobně.
Honor Supra Witam!
Re: Rytířský ideál
Že se k sobě umějí lidé kdekoli na světě chovat jako bestie a to nejenom ve válečných konfliktech, není nic nového. To je také logickým důvodem, proč si každá kultura vytváří nejenom pro své elity, ale i celou svou společnost morální kodexy. Ty se samozřejmě v chráněných hodnotách mohou dosti výrazně lišit od jiných. A tím se smyčkou dostáváme zpět - k našemu vnímání rytířského ideálu, jako vrcholnému morálnímu kodexu naší tradiční kultury, kterou v rámci svého koníčku oživujeme a na kterou logicky navazujeme i v civilním životě, protože jsou to prostě staletími zažitá pravidla naší evropské kulturní společnosti
Mě by třeba zajímalo, co hradecké dámy očekávají od nás, urozenců a čeho se jim v rámci našich akcí dostává méně, než by si přály
Mě by třeba zajímalo, co hradecké dámy očekávají od nás, urozenců a čeho se jim v rámci našich akcí dostává méně, než by si přály
ACTA, NON VERBA
- Ronšperk
- Příspěvky: 388
- Registrován: pon zář 22, 2008 6:33 am
- Bydliště: Dvorec [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Re: Rytířský ideál
Téma ale zní Rytířský ideál. Nikoli Ideál rytířství a jeho realita. Pojďme se bavit o ideálu a modulech chování podle něj.
Nedávno se mi stalo, že do tramvaje ve které jsem cestoval přistoupili hoši s kohoutkem na hlavách a půlzbrojí v obličeji. Hluční, arogantní a jeden z nich si ihned přisedl k velmi atraktivní mladé dívce a začal ji velmi okatě sjíždět očima. Nepodnikl nic, ani nepromluvil, ani se jí nedotkl, přes to to muselo být dívce nepříjemné. Otázka zní. Zasáhnout? Být první agresor?
Nedávno se mi stalo, že do tramvaje ve které jsem cestoval přistoupili hoši s kohoutkem na hlavách a půlzbrojí v obličeji. Hluční, arogantní a jeden z nich si ihned přisedl k velmi atraktivní mladé dívce a začal ji velmi okatě sjíždět očima. Nepodnikl nic, ani nepromluvil, ani se jí nedotkl, přes to to muselo být dívce nepříjemné. Otázka zní. Zasáhnout? Být první agresor?
Honor Supra Witam!
- Pohrobek
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon říj 26, 2009 3:18 pm
- Bydliště: Praha [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Re: Rytířský ideál
JO tot otázka, ale pokud se jen díval asi bych to nechal být. čekal bych, kdyby se ozvala dívka a napomenula ho a on to nebral v potaz.... Takto by se mohl branit, že by jsi zasahl neopodstatene....Ronšperk píše:Téma ale zní Rytířský ideál. Nikoli Ideál rytířství a jeho realita. Pojďme se bavit o ideálu a modulech chování podle něj.
Nedávno se mi stalo, že do tramvaje ve které jsem cestoval přistoupili hoši s kohoutkem na hlavách a půlzbrojí v obličeji. Hluční, arogantní a jeden z nich si ihned přisedl k velmi atraktivní mladé dívce a začal ji velmi okatě sjíždět očima. Nepodnikl nic, ani nepromluvil, ani se jí nedotkl, přes to to muselo být dívce nepříjemné. Otázka zní. Zasáhnout? Být první agresor?
Michal ze Záběhlic, panoš Pána z Lomnice
HONESTUS RUMOR ALTERUM EST PATRIMONIUM
HONESTUS RUMOR ALTERUM EST PATRIMONIUM
- Bestian
- Příspěvky: 130
- Registrován: pon lis 02, 2009 7:48 pm
- Bydliště: ČB [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Re: Rytířský ideál
V této situaci je to věc čistě té ženy. Některým ženám tohle nevadí, ba naopak, některé jsou přímo vyzívavé. V momentě kdy žena vyjádří svou nelibost, je zastání na místě.
Werner I. z Pořešína,
bratr Pribyslava II. z Pořešína,
věrný přítel, rádce a lovčí Petra I. z Rožmberka.
bratr Pribyslava II. z Pořešína,
věrný přítel, rádce a lovčí Petra I. z Rožmberka.
- Pohrobek
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon říj 26, 2009 3:18 pm
- Bydliště: Praha [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Re: Rytířský ideál
mám podobný čerství zažitek v dálkovém Busu Jilemnice - Praha. Autobus od Jilemnice skoro plný, nikde 2 volná místa vedle sebe. Na zástávce v Jičíně, pani co seděla přes uličku si šla ven protáhnout nohy a nechala na místě kde seděla velkou cestovní tašku. Na zastávce nastoupili výrostci cca do 25 let ( 3 kluci a holky) a 2 chtěli vyloženě sedět vedle sebe. nenapadlo je nic jiného, než že vzali tu tažku, hodili di do prostřed busu se siláckými řečmi, že si zaplatili lístek, tak že si můžou také sednou, a uvelebili se na sedadlech. Já jsem v tuto chvíli nijak nereagovalm jen se nestačil divit. Samozřejmě přišla pani a najednou koukala, že si nemá kam sednout. Slušně upozornila kluky, že ona tam tam seděla dřív, ale oni nijak nereagovali. V tu chvili, jsem se ozval já, že by se tedy jako mohli zvednout a tu pani tam pustit zpátky. Ani jeden nereagoval. Zeptal jsem se , tedy jestli s tím nepotřebují pomoci, přičemž jeden se tedy neochotně zvedal ale druhý tam zůstal dále sedět, a opakoval svůj názor na jízdenku a že přeci nebude jako jiný v Buse stát. Odpovedel jsem mu na to, že by mohl také jít pešky. Naštěstí se tato situace dále nevyhrocovala. Já jel akorát z dětského tábora a tak v polovojenskych kalhotách a zálesáckým nožem na batohu nademnou, tak si netroufli, ale zas já měl nahnáno, že kdyby se opravdu chtěli rvát a šli se mnou ven, že bych tři najednou nedal. Je správné zastat se ženy když je v právu i proti přesile? To asi ano, Ale je zbabělost, nereagovat proti značné přesile, když kdyby chtěli stejně si prosadili svou?
Rád si poslechnu vaše názory
Rád si poslechnu vaše názory
Michal ze Záběhlic, panoš Pána z Lomnice
HONESTUS RUMOR ALTERUM EST PATRIMONIUM
HONESTUS RUMOR ALTERUM EST PATRIMONIUM
Re: Rytířský ideál
Takové situace se neřeší podle šablony, ale ad hoc. Není-li v mých silách pomoci, nebo je to nebezpečné, učiním jiná opatření. Jakmile je to možné, přivolám si pomoc (např. tísňová linka), oslovím někoho dalšího s žádostí o pomoc, atd. Ale to vše záleží na situaci, mých reálných možnostech, vyhodnoceném i předpokládaném riziku...
Studenty učím, že tam, kde si nejsou jistí nás mají volat a do té doby to prostě monitorovat, protože mrtvý záchranář, který nestačil pomoci, je pochybným hrdinou Teoretizování je o ničem, rozebrat se dají jenom konkrétní reálné situace. Stejnou situaci budu totiž za různých okolností řešit různě a i "zjevně" slabší protivník nabývá na nebezpečnosti, pokud budu muset zohlednit třeba to, že jsem sám s dcerkou Takhle jsem třeba před rokem nesebral hledaného hajzlíka, na kterém jsem předtím párkrát klečel, protože jsem byl na procházce s dvouletou dcerkou. Tak jsem zašel za roh, odtamtud si zavolal kolegy a on mezitím zmizel. Bezpečnost dcery mi byla přednější.
P.S. ta obličejová půlzbroj mě pobavila – to vlastně měli sklopené hledí, ale bez helmice
Studenty učím, že tam, kde si nejsou jistí nás mají volat a do té doby to prostě monitorovat, protože mrtvý záchranář, který nestačil pomoci, je pochybným hrdinou Teoretizování je o ničem, rozebrat se dají jenom konkrétní reálné situace. Stejnou situaci budu totiž za různých okolností řešit různě a i "zjevně" slabší protivník nabývá na nebezpečnosti, pokud budu muset zohlednit třeba to, že jsem sám s dcerkou Takhle jsem třeba před rokem nesebral hledaného hajzlíka, na kterém jsem předtím párkrát klečel, protože jsem byl na procházce s dvouletou dcerkou. Tak jsem zašel za roh, odtamtud si zavolal kolegy a on mezitím zmizel. Bezpečnost dcery mi byla přednější.
P.S. ta obličejová půlzbroj mě pobavila – to vlastně měli sklopené hledí, ale bez helmice
ACTA, NON VERBA
Re: Rytířský ideál
Stejně jako loni dostanou dámy na letošním turnaji možnost předat vybranému pánovi cenný dar. Berte to tedy pánové jako motivaci, protože dámy budou hodnotit naše chování po celou dobu turnaje, tedy včetně společného pobytu v táboře od středy do neděle
Rozhodujícím kriteriem pro posuzování každého z nás tedy zdaleka není jenom výsledek turnajských klání.
Letošním sponzorem/dárcem meče je Hugo Vobořil.
Rozhodujícím kriteriem pro posuzování každého z nás tedy zdaleka není jenom výsledek turnajských klání.
Letošním sponzorem/dárcem meče je Hugo Vobořil.
ACTA, NON VERBA
Re: Rytířský ideál
k rytířskému ideálu se dámy pěkně vyjádřily ve vlákně turnaje - Volba prvního rytíře http://www.hradeckydvur.net/forum/viewt ... ?f=5&t=497
ACTA, NON VERBA
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti