V rámci tohoto tématu a Maršálkovou zmínkou o výšivkách si dovolím menší postřeh.
Zase je potřeba brát v výšivce sociální postavení jednotlivce. Neboť i když se pohybujeme u dvora nejsme žádní trhani. Podle mne je adekvátní zdobná výšivka pro nějakého zemana asi takováhle:
http://radekpl.rajce.idnes.cz/Turnaj_kr ... C_7827.jpg
Nicméně pro člověka Amátova postavení nebo sloužícího (mě) mi jakožto adekvátní zdobení na slavnostním oděvu přijde něco jednodušího. Tudíž méně barevného. Například linka s vlnovkou, či linka s lístky, vinnou révou provedené v jedné jediné kontrastní barvě vůči oděvu samotnému.
http://www.kunasek.ic.cz/2462.jpg - Snad něco takového, nicméně ještě trošku jednodušího.
Pro člověka zase pro změnu Andrého postavení, v hypotetickém případě že by šel do něčeho takového - viz. zmínka a následná diskuse ohledně jeho varkoče
http://www.hradeckydvur.net/forum/viewt ... sc&start=0 - si dovedu představit, že ona výšivka na kvalitním sukně, damašku, hedvábí, byla zase velmi precizně provedená a mnohem bohatší: pro jeho případ velké množství lilií (zlatých?) či špernakův motiv na jednom z oděvů s obrovským množstvím pávů atd.
Tudíž jak již napsal Maršálek přihlížet k sociálnímu postavení. Zdě mne ovšem poučt moudřejší, nebo co nám k tomuto tématu výšivek říkají prameny a máme vůbec nějaké prameny pro zdobení oděvů nizších vrstev, tzn sloužících, zbrojných... Nebo to jen bude náš hypotetický pokus o analogii? A když už jsem zde, máme pro našu dobu doloženo zdobení oděvů karetkama a tkanicema, a jaké se opětovně používali vzory?
Zrovna zde bych uvedl myšlenku. Má postava Ziemomysla jak jsme ju s Kunasskem vymysleli, má představovat slezkého (či velkopolského - toto jsme ještě nedořešili) svobodného syna rychtáře jedné vsi (odtud polské jméno), který se náhodou osudu dostal do služeb zemana Kunasska z Vrbí.
Díky tomu, že on se pohybuje u dvora a i mému původu nebudu vyloženě trhan (pokud si v rámci své zábavy a zábavy ostatních třebas na panské nebo jen na pár minut jak letos na turnaji nechcu vyloženě klasicky zadrnit) a tudíž krom běžného oděvu mám i z vlněného sukna varkoč do boje a surcotte pro civil. Pod ním nosí jednoduchý lněný oděv, či v případě zimy další suknici z hnědého vlněného plátna. Surcotte je tmavěšedé barvy s obšitím( obentlováním kolem dokola ne hradbičkovým stehem, nevím jak onen steh pojmenovat) krajů stím, že tam přijde právě ta jednobarevná výšivka vinné révy. Hnědá vlněná hnědá suknice co je pod ní, je zdobena linkou a přemýšlím co k ní. Naopak lněné suknice (léto) dle mé nynější představy budou nezdobeny úplně. Ony modelové příklady podle mne mají vystihnout mou představu rozdílů v tomto způsobu zdobení oděvů mezi jednotlivými vrstvami.
Ad. Maršálek - tvůj "Cestovní oděv šlechtice" - by dle mého názoru chtěl ještě něco přidat. Snad další barvu nebo něco. Přijde mi to na šlechtice tvého postavení mo chudé... i když to má být všední, cestovní oděv a výšivka je u tebe provedena hedvábím. Něco takového si představuju právě pro slavnostní oděv "nešlechticů". Tím neříkám, že se mi to nelíbí naopak i ten nápad i rozmístění jsou velmi hezké.
K této myšlence mně inspiroval Kain. A to když mi kdysi popisoval vývoj jeho výšivky na tunice pro RS a já si na to při psaní tohoto příspěvku vzpoměl. Nejdřív dal jednu barvu základní linku a vlnovku. zdálo se mu to nevýrazné, doplnil to o bílou barvu z obou stran a na letošní sezonu dodělal podle gombíku ještě několik barevných vzorů na rukávech. Bohužel foto bych zase musel dohledat a od něj to uvidíš dřív.