Andre píše:... že brokát... ...je na můj vkus přeci jen příliš umělý....
... Vlněné sukno ...
Milý Andre,
Poslední dobou (a letošní turnaj i Tvoje obava mě v tom utvrzuje) pozoruji v našem projektu něco, co mě velmi znepokojilo: Velká většina lidí se zbavila nebo zbavuje sametových, brokátových a vůbec vzorovaných oděvů a nahrazuje je jednobarevným lnem a vlnou s odůvodněním, že se jedná o původní přírodní materiály a že se tak více blížíme historii.
Ptám se, je to skutečně tak? Jsou oděvy z jednobarevných nevzorovaných látek tím, co se převážně nosilo? Každý druhý mi odpoví „Samozřejmě. Všechny iluminace z naší doby to dokládají a téměř všechny dochované látky jsou vlněné a obvykle bez vzoru.“ A já se ptám, je to úplný a správný obraz historie?
Tahle otázka mne trápí už dva roky a snažím se neustále najít odpověď. Ještě hledám, ale zatím mi vyšlo tohle: Nalezené látky jsou převážně vlněné, protože (zjednodušeně) jen vlna se v našich podmínkách dochová v zemi. Navíc největší část těchto nálezů je z městského prostředí (Březinová 2007), což v případě turnaje na královském dvoře není relevantní. Všechny ostatní látky (hrobové nálezy) jsou ale různobarevné pestře vzorované brokáty či atlasy (Gollerová, Bažantová, Bravermanová, Pražský Hrad).Nojo, to jsou ale hrobové nálezy. S turnajem opět příliš nesouvisí. Iluminace? Domnívám se, že není možné na 3cm postavičkách kreslit vzory na látkách, proto se tak nečiní a iluminace je nutné pominout. Je tedy vůbec možné nalézt informace o tom, co se tedy nosilo? Mohou poskytnout relevantní údaje sochy či deskové obrazy? Převážná většina z nich přece ukazuje látky vzorované…
A pak je tu ještě jeden pramen, v naší komunitě naprosto opomíjený, snad protože neznámý a nedostupný. Písemné prameny. Pravda, naše v podstatě neexistují a těch zahraničních je málo, přesto ale mluví dost jasně. Jedná se bohužel o nepřímé důkazy, neboť jsou buď útržkovité, nebo mladší. Domnívám se ale, že máme-li celkem dobré oděvní účty z let 40. a 50. nebude za těch 40 let změna v používaných látkách tak dramatická, aby je nebylo možné brát alespoň jako podpůrný důkaz: „V lednu 1344 pořádal Eduard III velký turnaj ve Windsdoru s účastí mnoha cizích rytířů. Kromě toho, že hosté byli usazeni ve velkých stanech, kde probíhala opulentní hostina, nechal král našít 102 tunik s kápěmi pro své muže a 16 pro trubadůry, přičemž v předchozím roce bylo pro tyto potřeby nakoupeno 240 loktů sametu. (Newton).Barvy sice nejsou zmíněny, nicméně u části je poznámka pruhovaný… Ve výpisech netvoří vlněné látky zdaleka většinu a to nemluvím o naprosto obskurních a fantaskních výšivkách, které jsou v oděvních účtech popisovány.(některé jsem citoval na sněmu a týkali se kápí) Stejně tak spotřeba perel na pošívání oděvů je v tisících. Pokud bychom snad považovali Anglii za příliš vzdálenou, vezměme varkoč Jana z Michalovic, na kterém byly perlami vyšité plošné vzory.